Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Izklaide \ Tūrisms

Prāmis Megastar – labi dabai un tūristiem

MEGASTAR. Jaunais prāmis, kas trīs reizes dienā nu kursē starp Tallinu un Helsinkiem un atpakaļ, izmaksājis 230 miljonu eiro, tas ir 212 metru garš. Vienlaikus var uzņemt 2800 pasažieru © Publicitātes foto

Šonedēļ starp Tallinu un Helsinkiem sācis kursēt jauns ātrgaitas prāmis Megastar, kas turpmāk nodrošinās reisus trīs reizes dienā. Protams, šī ir laba ziņa tuvu un ātru ceļojumu piekritējiem.

Loģiska izaugsme 20 gados

Ik gadu maršrutā Tallina-Helsinki ir apmēram pieci miljoni pasažieru, uz jaunā LNG ātrgaitas prāmja Megastar, kas turpmāk kursēs trīs reizes dienā turp un atpakaļ, kopumā veicot ceļu sešas reizes, iespējams vienlaikus uzņemt 2800 pasažieru. Starp citu, pirms divdesmit gadiem, 1997. gadā, uzsākot šādus reisus ar Tallink Express, bija iespējams uzņemt tikai 300 pasažieru un bez iespējām pārvadāt automašīnas. Tallink valdes priekšsēdētājs Janeks Stalmeisters uzsver, ka Megastar ir «būvējuši» gan pasažieri, gan kuģa apkalpe, gan Baltijas jūra ar tās īpašo vidi un tai raksturīgajiem kuģošanas apstākļiem un, protams, izmantota arī kompānijas pieredze kuģošanā - šā prāmja projektēšanā un celtniecībā ievērotas visu ieinteresēto pušu prasības.

Dārgs, bet ekoloģisks

Ekskluzīvi maršrutam Tallina-Helsinki radītais prāmis atbilst esošajiem, kā arī jaunajiem un stingrākajiem emisijas noteikumiem emisijas kontroles rajonā (ECA), tajā skaitā Baltijas jūrā. Megastar kā degvielu izmanto sašķidrināto dabasgāzi (LNG), lai gan to ir iespējams darbināt ar dīzeļdegvielu. Izmantojot LNG, prāmja vides rādītāji ievērojami pieaug, neradot sēru un sodrējus, kā arī samazinot slāpekļa un CO2 emisiju.

Tallink jaunais LNG ātrgaitas prāmis būvēts kuģu būvētavā Meyer Turku. Megastar ir 212 metru garš ar 2800 pasažieru vietām, un prāmja garums un pasažieru ietilpība ir tāda pati kā vienam no Tallink lielākajiem kruīza prāmjiem - Baltic Queen. Megastar izmaksas ir aptuveni 230 miljonu eiro, un pirkums ir finansēts ar 184 miljonu eiro aizdevumu no uzņēmuma Finnish Export Credit Ltd. Megastar ir saņēmis arī līdzfinansējumu no Eiropas Savienības Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility) kā jūras maģistrāļu projekts (Transport - Motorways of the sea). Projekta mērķis ir uzbūvēt jaunu videi draudzīgu LNG kuģi, un Eiropas Savienības atbalsts ir tieši videi draudzīgiem un energoefektīviem risinājumiem uz Megastar.

Un kā ar izklaidēm?

Ceļojums no Tallinas līdz Helsinkiem ilgst tikai divas stundas, tāpēc atpūtas iespējas ir ierobežotas, tomēr jāatzīst, ka viss nepieciešamais ir pieejams, proti, ir iespējas gan ļauties gastronomiskām, gan arī iepirkšanās baudām. Un par tām padomāts īpaši. Sākot no pašapkalpošanās kafejnīcām un ātrās ēdināšanas ieskrietuves, līdz dažādu servisu un cenu amplitūdas restorāniem. Lai nu ko, bet iespēju paēst uz Megastar ir gana daudz.

Nav noslēpums, ka daudzi šos prāmjus izmanto, lai iepirktos, kurā viena no galvenajām izdevīguma formulām ir - jo vairāk pirksi, jo lētāk izmaksās viena vienība. Šajā prāmī patiešām padomāts par visu - divos stāvos izvietotā veikala apakšējā daļā ir izeja uz automašīnu novietni.

Visai interesants ir prāmja restorānu un ieejas halles interjera dizains, ko veidojis somu interjera dizaina uzņēmums dSign Vertti Kivi & Co. Sarunā ar Neatkarīgo interjera arhitekts Vertti Kivi uzsvēra, viņu vēlme bijusi veidot atturīgu un atmosfērisku dizainu labākajās Ziemeļvalstu dizaina tradīcijās. Arhitekts atzina, ka īpaši domāts par to, lai klientu plūsma uz prāmja būtu brīva un netraucēta, tāpēc publiskās telpas ir plašas, nav tradicionālo ierasto «koridorīšu», īpaša uzmanība pievērsta arī apgaismojumam un ceļotāju ērtai kustībai pa kuģi. Lieli digitālie ekrāni ir noderīgi informācijas iegūšanai. Vertti Kivi: «Klientu vēlme bija, lai uz prāmja ir mazāk kajīšu un vairāk sēdvietu. No dizaina aspekta tas nozīmē vairāk telpu restorāniem. Mūsu mērķis bija panākt, lai arī pieaugušais ceļotājs izpētītu kuģi un piedzīvotu jaunu lietu atklāšanas prieku. Uz prāmja tika izveidotas dažādas oāzes tipa telpas, kopumā radot vilinošus skatus un ļaujot izbaudīt dažādās telpu noskaņas. Gaisma, krāsas, izmantotie materiāli un vertikāli elementi - šie ir ļoti svarīgi elementi dizainā, jo tieši tie rada atmosfēru.» Arhitekts ir pārliecināts, ka dizains apvieno atpūtas un darba iespējas, kulināros piedzīvojumus un iepirkšanās iespējas, tāpēc ir piemērots dažādām mērķauditorijām, sākot no ģimenēm, līdz biznesa ceļotājiem. Arhitekts uzsver, ka par ekoloģisku dēvētais Megastar ir ekoloģisks arī no dizaina viedokļa, un ne tikai izmantoto materiālu ziņā, bet arī tāpēc, ka izmantotas LED spuldzes, kas patērē daudz mazāk enerģijas un arī kalpo ilgāk.

Kā sarunā ar Neatkarīgo atzina kuģa kapteinis Vahurs Sostra, lai arī uz Megastar nav nekā tāda, kas būtu principiāli jauns pasaules kuģniecībā, tomēr uz tā ir daudz kā jauna mūsu platuma grādos strādājošiem kuģiem. «Un par to esam lepni - Megastar ir ātrs, drošs un skaists,» uzskata Vahurs Sostra.

***

Fakti par Megastar

• Būvēts somu kuģu būvētavā Meyer Turku

• Kuģa krustmāte ir bijusī Somijas prezidente Tarja Halonena

• Izmaksājis 230 miljonus eiro

• Prāmja tonnāža ir 49 000 GT

• 212 metru garš

• Vienlaikus var uzņemt 2800 pasažieru

• Kuģa ātrums ekonomiskā režīmā ir ap 50 km/h (27 mezgli)

• Izmanto sašķidrināto dabasgāzi (LNG)

• Radīts ekskluzīvi maršrutam Tallina-Helsinki

• Atbilst esošajiem, kā arī jaunajiem un stingrākajiem emisijas noteikumiem emisijas kontroles rajonā (ECA), tajā skaitā Baltijas jūrā

• Megastar pie sava vārda ticis atklāta konkursa kārtā, kopumā tika iesūtīti 21 550 nosaukuma variantu

• Uz prāmja nav glābšanas laivu, bet ir jūras evakuācijas sistēmas (MES) - piepūšami glābšanas plosti

• Ir 47 kajītes pasažieriem, un 105 kajītes apkalpei

• Ir piemērots pasažieriem ar īpašām vajadzībām

• Ik gadu maršrutā Tallina-Helsinki tiek pārvadāti apmēram pieci miljoni pasažieru