Trešdiena, 17.aprīlis

redeem Rūdis, Rūdolfs, Viviāna

arrow_right_alt Kultūra \ Personības

Valdis Butāns. Veiksme ir jānopelna

IESKANDINĀS PAVASARI. Aizvadījis divas piesātinātas un dinamiskas koncertsezonas ar orķestri Rīga, tā diriģents un mākslinieciskais vadītājs Valdis Butāns ir gatavs jau savam trešajam pavasara festivālam Windstream © F64

«Festivāla laikā cenšamies parādīt gan sava orķestra daudzveidību, gan aktuālāko, kas šobrīd ir pasaules pūtēju orķestru mūzikā. Turklāt atskaņojam tādu mūziku, ko Latvijā varam piedāvāt tikai mēs – jo neviens cits tāda līmeņa un tāda tipa mūziku nevar nospēlēt,» saka orķestra Rīga diriģents un mākslinieciskais vadītājs Valdis Butāns.

Viņš ikvienu interesentu aicina uz pavasara festivālu Windstream, kas no 18. marta līdz 12. aprīlim šogad notiks jau devīto reizi.

«Jau tradicionāli katru pavasari iesākam ar festivālu Windstream. Pirms deviņiem gadiem to iedibināja tā brīža orķestra diriģents Andris Poga kopā ar direktori Ilonu Breģi, un mēs to veiksmīgi turpinām,» saka diriģents Valdis Butāns, kurš orķestri Rīga vada trešo sezonu.

Iepazīstinot ar šā pavasara programmu, viņš saka, ka, līdzīgi kā iepriekšējos gados, katrs koncerts būs ar ko īpašs. Turklāt šā gada pavasara festivāla Windstream koncerti izkārtoti tā, lai festivāla atklāšanas koncerts Leonardam Bernsteinam - 100 un noslēguma koncerts Mirklis Morikonem un meitenei no Ipanemas veidotu savienojošu arku stilistiski un žanriski dažādai mūzikai, kas skanēs festivāla ietvaros.

Kurp mēs virzāmies

«Kā zināms, izcilajam komponistam un diriģentam Leonardam Bernstainam šogad ir apaļa jubileja, un, tā kā mūsu orķestra repertuārā ir viņa mūzika - gan pārlikta, gan speciāli aranžēta -, domājam, ka būtu grēks to neizmantot,» stāsta orķestra mākslinieciskais vadītājs, piebilstot, ka ar Leonarda Bernstaina skaņdarbiem, ko diriģēs Kaspars Ādamsons, tiks atklāts festivāls Windstream 2018.

Valda Butāna pārziņā būs nākamais koncerts - 25. martā, Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienā. «Mēs tradicionāli spēlējam koncertus piemiņas un sēru dienās, un šoreiz gaidāms mūsdienu austriešu komponista Tomasa Trahsela Apokaliptiskās simfonijas Nr. 3 pirmatskaņojums. Tā ir ļoti nopietna, monumentāla un izvērsta simfonija pūtēju orķestrim - piecās daļās, ar solistiem. Skaņdarbs, kas ļauj parādīt mūsu orķestra daudzveidīgās mākslinieciskās iespējas un plašo muzikālās krāsainības spektru. Jo mēs esam kā hameleons - varam spēlēt gan džezu, gan popu, gan klasisko mūziku, gan kamermūziku, gan mums veltītus jaundarbus,» stāsta orķestra mākslinieciskais vadītājs. Viņš uzsver, ka Tomasa Trahsela Apokaliptiskā simfonija uzdod vispārcilvēciskus un eksistenciālus jautājumus: kas notiek pasaulē? Kurp mēs, cilvēce, virzāmies? Kas notiek ar mūsu cilvēcību? Kas ir tur, kur nav palicis nekas? Taujāts, vai tiek dotas arī atbildes, diriģents atteic, ka tekstuāli nē, bet muzikāli - katram klausītājam ir atvēlēta iespēja atrast savu atbildi.

«Kaut kā tā sakritis, ka pēdējā laikā saskaramies ar skaņdarbiem, kas uzdod šādus jautājumus,» secina Valdis Butāns, atgādinot, ka arī pagājušogad orķestris atskaņoja konceptsimfoniju - Skota Makalistera skaņdarbu Merkūrijs uz Mēness, kurā mūzika, reliģija, mitoloģija un astronomija savijas vienotā domā par gaismas un sapratnes nepieciešamību sabiedrībā uz Zemes, ļaujot klausītājiem paskatīties uz planētu Zeme no Mēness, tajā pašā laikā runājot nesaudzīgi tiešā un cilvēkiem saprotamā valodā. Starp citu, par šo koncertu orķestris Rīga saņēma Lielās mūzikas balvas nomināciju kategorijā Gada koncerts un arī balvu - kategorijā Publikas simpātijas balva.

Arī šogad orķestris Rīga ir nominēts Lielajai mūzikas balvai - kategorijā Par izcilu sniegumu gada garumā - līdzās kamerkorim Ave Sol un baroka orķestrim Collegium Musicum Riga. Balvu pasniegšanas ceremonija notiks 6. martā Latvijas Nacionālajā operā.

Interaktīvas Lieldienas

Lielajā Piektdienā pie orķestra Rīga diriģenta pults debitēs diriģents Jānis Ozols, kuru vairāk pazīst kā vokālās grupas Cosmos dalībnieku un kordiriģentu, kurš organizē Latvijā starptautisku Baltijas jūras koru konkursu. «Varbūt ne visi zina, ka viņš Zviedrijā studējis arī orķestra diriģēšanu,» saka Valdis Butāns, atklājot, ka Jānim Ozolam tiks dota iespēja diriģēt ikonisku skaņdarbu - V. A. Mocarta Rekviēmu -, kas Lielajā Piektdienā tiek atskaņots teju visā pasaulē.

«Jau tradicionāli mēs rīkojam arī interaktīvu pasākumu, kurā tiek gaidīta visa ģimene - Latvijas ainavas skaņās un krāsās būs zīmēšanas meistarklases ar Jāni Anmani un orķestra Rīga koncerts, un tas notiks Otrajās Lieldienās kinoteātrī Splendid Palace. Domāju, tas būs muzikāli un vizuāli ļoti krāsains pasākums,» piebilst diriģents.

Bet festivāla noslēguma koncertam, kas plānots 12. aprīlī, Valdis Butāns izvēlējies divu komponistu deviņdesmitgadnieku - Enio Morikones (1928) un Antonio Karlosa Žobima (1927-1994) mūziku. Respektīvi - itāļu kino mūziku un brazīliešu bosanovu. «Pētīsim, kur un vai šo vienaudžu radošie ceļi krustojas, un to mums un publikai palīdzēs atklāt arī šarmantā dziedātāja Aija Vītoliņa.»

Dvēselei un mieram

Pēc pavasara festivāla orķestrim Rīga šosezon plānoti vēl divi lieli koncerti: 4. maijā Rīgas Latviešu biedrības Lielajā zālē plānots Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienai veltīts koncertsezonas noslēgums Saules mūzika, kur skanēs mūsdienu latviešu komponistu mūzika, un 14. jūnijā Rīgas Sv. Jāņa baznīcā - koncerts komunistiskā genocīda upuru piemiņai Zeme un zvaigznes. Programmā: Deivida Maslankas Rekviēms un O Earth, O Stars, kā arī Martina Ellerbija Dona nobis pacem. «Deivids Maslanka ir amerikāņu komponists, kurš ļoti interesanti, dziļi, es pat teiktu - meditatīvi raksta pūtēju orķestrim. O Earth, O Stars būs pirmatskaņojums Latvijā, ļoti gaišs skaņdarbs dvēselei un mieram,» piebilst Valdis Butāns.

Savukārt vasarā orķestris Rīga piedalīsies XXVI Vispārējo latviešu Dziesmu un XVI Deju svētku atklāšanas gājienā, arī Rīgas pilsētas svētkos. Valdis Butāns atklāj, ka Rīgas dome sadarbībā ar Tallinas un Viļņas pašvaldībām šogad pirmo reizi rīko visu trīs Baltijas valstu galvaspilsētu pašvaldību profesionālo orķestru satikšanos un kopīgu muzicēšanu - par godu visu trīs Baltijas valstu simtgadēm šie koncerti notiks gan Rīgā, gan Tallinā, gan Viļņā.

Pozitīvs egoisms

«Patiesībā ir tā: ja tev pašam un arī mūziķiem patīk gan koncerta programma, gan tas, kā to esam izpildījuši, ir sajūta, ka tas varētu patikt vēl kādam. Un tad ir gandarījums. Tāds pozitīvs egoisms,» saka orķestra Rīga mākslinieciskais vadītājs, uzsverot, ka lielu gandarījumu gan viņam, gan orķestra mūziķiem parasti sagādā arī izglītojošie koncerti 1.-4. klašu skolēniem Nāc, ieklausies orķestrī «Rīga»!, ko vada dziedātājs Daumants Kalniņš. «Šajā koncertciklā ir dažādas tēmas un interesantas sarunas par mūziku, un interesanti tas ir tādā ziņā, ka bērni ir tik tieši un nepastarpināti, ka pēc viņu reakcijas momentā var pateikt, vai viņiem patīk vai ir garlaicīgi. Viņi ir ļoti godīgi un neko neslēpj. Un tas mūs visus parasti uztur labā tonusā, veiksmīga koncerta gadījumā sagādājot īpašu gandarījumu gan mums, gan bērniem,» stāsta Valdis Butāns.

Starp citu, šīs sezonas pēdējā saruna Sports mūzikā un mūzika sportā notiks rīt pulksten 12 un 14 kinoteātrī Splendid Palace. «Vēl ar svaigām emocijām par mūsu olimpiešu startiem un sasniegumiem paskatīsimies, kā mūzika mijiedarbojas ar sportu - kā mūzika dzīvo konkrētos sporta veidos, kuros sporta veidos nevar iztikt bez muzikāla pavadījuma un kādi ir zināmākie skaņdarbi, kuros izmantota sporta tematika.»

Kalni un pludmales volejbols

Arī no darba brīvajā laikā diriģentam Valdim Butānam nav sveša «sporta tematika». Cik vien bija iespējams, viņš sekoja olimpiādei Phjončhanā, bet janvārī izbrīvēja sev nedēļu, lai kopā ar ģimeni izslēpotos pa Austrijas Alpiem. «Esmu patiešām saslimis ar kalnu slēpošanu un reizi gadā cenšos aizbraukt uz lielajiem kalniem. Tas allaž ir gada gaidītākais pasākums,» diriģents aizrautīgi stāsta, sakot, ka arī viņa sešgadīgais dēls Valts četru dienu laikā ir tā samācījies slēpot, ka šogad nobrauca jau pa melno trasi.

Valdis Butāns stāsta, ka viņu aizrauj arī pludmales volejbols, un, būdams ogrēnietis, viņš kopā ar, kā pats saka, Ogres mafiju reizi nedēļā uzspēlē Beach Arena. «Tas palīdz ne tikai atslēgties no ikdienas darba, bet arī dod enerģiju to turpināt,» saka diriģents, uzsverot, ka viņa profesijā ir ļoti svarīgi sevi uzturēt labā fiziskā formā. «Diriģentam ir vajadzīga liela izturība. Turklāt fiziskās aktivitātes palīdz uzturēt arī prāta un domu asumu,» viņš piebilst.

Paveicies ar skolotājiem

«Man vienmēr ir veicies ar skolotājiem, kuri īstajā vietā un īstajā laikā varbūt izdarīja nedaudz vairāk, nekā no viņiem prasīja,» saka Valdis Butāns, neslēpjot, ka par profesijas izvēli ik pa laikam tomēr šaubījies. «Bet, ja nešaubītos, nebūtu attīstības un progresa,» viņš domā, secinot, ka arī dzīve daudz ko salikusi pa plauktiem.

«Arī tādā ziņā man ļoti veicies,» viņš nosaka, piebilstot, ka arī veiksme ir jānopelna. «Es esmu tajā lauciņā, kur konkurence ir milzīga, jo gribētāju ir daudz vairāk nekā reālo iespēju. Patiesībā tā ir liela laime, ka varu strādāt Latvijā, būt ģimenes tuvumā, jo daudziem tādas iespējas nav. Jo īpaši manā, simfoniskā orķestra diriģenta, profesijā. Kad startēju orķestra Rīga rīkotajā konkursā uz galvenā diriģenta un mākslinieciskā vadītāja amatu, bija vairāki spēcīgi pretendenti, orķestra mūziķi paši balsoja un - nobalsoja par mani. Tas man bija milzīgs prieks un pārsteigums reizē, un tagad es mēģinu šo viņu izvēli attaisnot.»

Kad saku, ka to, iespējams, jau attaisno arī Lielās mūzikas balvas nominācija, kas ir otro gadu pēc kārtas, Valdis Butāns atteic, ka šā gada nominācija par orķestra izcilu sniegumu visa gada garumā, protams, ir ļoti pagodinoša atzinība un pirmām kārtām jau orķestra mūziķu nopelns. «Jo tas apliecina, ka mēs savu kvalitātes latiņu mēģinām noturēt augstu visa gada garumā, ar savu darbu pierādot, ka esam tikpat profesionāli, tikpat varoši un tikpat interesanti, varbūt programmu izvēlē dažkārt pat daudzveidīgāki nekā citi Latvijas orķestri. Un, jā, ir prieks, ka to pamana ne tikai mūsu klausītāji, bet arī nozares profesionāļi. Tas ir patīkami, nevaru noliegt.»

***

Valdis BUTĀNS

• Pūtēju orķestra Rīga galvenais diriģents un mākslinieciskais vadītājs (kopš 2015/.2016. gada sezonas)

• Dzimis 1981. gada 12. novembrī

• Izglītība: E. Dārziņa mūzikas vidusskola; Rīgas Doma kora skola; Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija -

maģistra grāds kordiriģēšanā (prof. Sigvards Kļava, 2006) un maģistra grāds simfoniskā orķestra diriģēšanā

(prof. Andris Vecumnieks, 2012); Socrates Erasmus programmas ietvaros studējis orķestra diriģēšanu (prof. U. Lajovičs) Vīnes Mūzikas un izpildītājmākslas universitātē (2005.-2006. gadā)

• Piedalījies diriģēšanas meistarklasēs pie Luca Kēlera, Pēra Burina, Jozus Domarka, Jurija Simonova, Žolta Nēģa

• Piecus gadus dziedājis korī Kamēr... pie diriģenta Māra Sirmā

• Bijis diriģenta Karela Marka Šišona asistents Latvijas Nacionālajā simfoniskajā orķestrī, 2012./2013. gada sezonā arī Zārbrikenes Kaizerslauternes SWR Vācu radio filharmoniskajā orķestrī

• Divas sezonas strādājis Latvijas Nacionālajā operā un baletā, kur diriģējis izrādes Lučija di Lammermūra, Bohēma, Mazais skursteņslauķis, kā arī bijis iestudējuma Figaro kāzas muzikālais vadītājs

• Orķestris Rīga Valda Butāna vadībā otro gadu pēc kārtas nominēts Lielajai mūzikas balvai - šogad kategorijā Par izcilu sniegumu gada garumā

• Precējies. Sieva Anita Butāne ir filoloģe, strādā Latviešu valodas institūtā. Dēlam Valtam ir seši gadi

***

WINDSTREAM 2018 PROGRAMMA

18. martā plkst. 19 Lielajā ģildē - festivāla atklāšanas koncerts Leonardam Bernsteinam - 100. Piedalās: orķestris Rīga. Solisti: Annija Putniņa, Mihails Čuļpajevs.

Diriģents: Kaspars Ādamsons

25. martā plkst. 19 Rīgas Domā - Komunistiskā genocīda upuru piemiņas dienas koncerts Apokaliptiskā simfonija. Piedalās: orķestris Rīga. Solistu kvartets: Iveta Romancāne, Inese Romancāne, Agnese Urka, Ilze Bērziņa. Diriģents: Valdis Butāns

• Ieeja ar bezmaksas ielūgumiem

30. martā plkst. 19 Rīgas Sv. Jāņa baznīcā - Lielās Piektdienas koncerts. Piedalās: kori Maska, Pa saulei, orķestris Rīga. Solisti: Jolanta StrikaiteLapiņa, Ieva Parša, Raimonds Bramanis, Rihards Mačanovskis. Diriģents: Jānis Ozols

2. aprīlī no plkst. 13

kinoteātrī Splendid Palace - Otrās Lieldienas ar orķestri Rīga Latvijas ainavas skaņās un krāsās. Piedalās: orķestris Rīga.

Diriģents: Andis Klučnieks

• Bezmaksas ieeja

12. aprīlī plkst. 19

Lielajā ģildē - Noslēguma koncerts

Mirklis Morikonem un meitenei no Ipanemas (itāļu kinomūzikas un bosanovas satikšanās).

Piedalās: orķestris Rīga.

Soliste: Aija Vītoliņa.

Diriģents: Valdis Butāns

• Vairāk informācijas orkestris.riga.lv