Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā

Reformēs tehnisko palīgu sistēmu; rinda joprojām gara

© NRA arhīvs

Laiks, kas cilvēkiem jāpavada rindā, gaidot tehnisko palīglīdzekli, svārstās no dažiem mēnešiem līdz pat gadam, turklāt, kā liecina cilvēku ar invaliditāti stāstītais, ne vienmēr ilgi gaidītais tehniskais palīglīdzeklis ir pilnībā atbilstošs un lietojams. Labklājības ministrija (LM) sākusi reformu, kuras mērķis ir mainīt tehnisko palīglīdzekļu nodrošinājuma sistēmu.

Rinda, lai saņemtu tehnisko palīglīdzekli - ratiņkrēslus, ortozes un protēzes, spieķus, kruķus, pašaprūpes līdzekļus un citus -, gadu gadiem ir bijusi sociālās jomas problēmbērns. Pēdējo piecu gadu laikā visgarākā rinda pēc šiem palīglīdzekļiem reģistrēta 2012. gadā, vēlāk tā katru samazinājusies, bet pagājušajā gadā nedaudz pieaugusi. Pērn palīglīdzekļus rindā gaidīja gandrīz 7000 cilvēku, liecina LM dati.

Sistēma, kā pašlaik cilvēki ar invaliditāti saņem tehniskos palīglīdzekļus, ir smagnēja un sadrumstalota. LM shēma, kur un pie kādiem speciālistiem un kādās iestādēs jāvēršas, lai nonāktu rindā uz šo pakalpojumu, parāda garu un birokrātisku ceļu - ārsts, lai saņemtu nosūtījumu uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisiju (VDEĀVK), pēc tam komisija, tad atkal ārsts, lai saņemtu atzinumu, tad Tehnisko palīglīdzekļu centrs un tad uzņemšana rindā. LM Sociālo pakalpojumu departamenta direktors Maksims Ivanovs gan arī norāda, ka rindu iemesls ir arī nepietiekamais finansējums tehnisko palīglīdzekļu iegādei, kā arī iepirkuma sistēma, kas nenoliedzami pagarina visu šo procesu.

LM gatavo tehnisko palīglīdzekļu sistēmas reformu, lai no 2019. gada tehniskos palīglīdzekļus piedāvātu tiešā izvēles sistēmā, padarot efektīvāku administrēšanu, nodrošinot pakalpojumu un tā sniegšanu atbilstoši klientu interesēm. Tehniskā palīglīdzekļa nodrošināšana būs integrēta darbspējas vērtēšanas sistēmā. Reforma paredz no 2019. gada ieviest individuālās izvēles un kupona principa ieviešanu tehnisko palīglīdzekļu iegādē. Cilvēkam izsniegs kuponu kā garantijas vēstuli, ar kuru persona pati varēs pieprasīt tehnisko palīglīdzekli. Sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām plānots izstrādāt un ieviest nepieciešamo normatīvo regulējumu, kā rezultātā tiks mainīta līdzšinējā pieeja, kad tehniskie palīglīdzekļi pieejami, balstoties tikai uz iepirkumiem, kur galvenais kritērijs ir zemākā cena.

Pēc LM speciālistu stāstītā, reforma nodrošinās gan ātrāku un ērtāku pakalpojumu saņemšanu, gan labvēlīgākus remonta nosacījumus, gan finansiālu, gan administratīvo optimizāciju. Reformas gaitā izveidots Kompetenču centrs, kura darbību organizēs nevalstiskās organizācijas, nodrošinot cilvēkiem tehniskās konsultācijas, apmācības un remontu pēcgarantijas periodā. Tāpat LM plāno uzlabot tehnisko palīglīdzekļu reģionālo pieeajamību, jo pašlaik Tehnisko palīglīdzekļu centram ir tikai divi reģionālie punkti - Rēzeknē un Kuldīgā, taču nākotnē plānots izmantot VDEĀVK nodaļas, kuras izvietotas desmit vietās reģionos un tām ir arī vēl papildus atbalsta punkti visā Latvijā.

***

Viedoklis

Ivars BALODIS, invalīdu un viņu draugu apvienības Apeirons vadītājs:

- Pašlaik sistēmā finansējums netiek izmantots lietderīgi, un cilvēkam, kurš ieguvis palīglīdzekli, nav pārliecības, kā to lietot un vai tas vispār ir viņam atbilstošs. Jaunā sistēma nav ideāla, un pie tās būs vēl daudz jāstrādā, taču pārmaiņas ir nepieciešamas, tāpēc jaunā pieeja jāvērtē kā labāka par esošo.