Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

"Ryanair" nekaunība: Biļetes tirgo par zemu cenu, bet reisus atceļ

© Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Zemo cenu lidsabiedrība Ryanair iemetusi tirgū kārtējo fantastisko piedāvājumu – viena vietā nu jau divi miljoni biļešu par īpaši zemu cenu. Taču ticamība, ka šo biļešu pircēji tiešām kaut kur aizlidos, nebūt nav simtprocentīga. Kompānija atceļ jau izpirktus reisus līdz pat nākamā gada martam, bet patērētāju tiesību iestādes pret šo plānošanas haosu ir bezspēcīgas.

Debates par Ryanair radīto aviojucekli notikušas pat Eiropas Komisijā un Parlamentā. Deputāti sprieda, ka šādā krīzes situācijā kompānijai korekti jākomunicē, jākontaktējas ar pasažieriem, jāapkalpo sūdzības un jāmaksā kompensācijas. Taču nekas nenotiek korekti. Ryanair par kritikas plūdiem neliekas ne zinis un atceļ arvien jaunus reisus. Turklāt pastāv aizdomas, ka šajā skandālā kompāniju piesedz Īrijas patērētāju tiesību aizsardzības institūcija.

Īri piesedz savējo

Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs PTAC un tā līdzinieki katrā no Eiropas Savienības valstīm veido vienotu sadarbības tīklu. Konkrētajā gadījumā, ja problēmas latviešiem rada īru uzņēmums, Latvijas institūcija sūta vēsti atbildīgajai iestādei Īrijā, un tālāk tieši tai jāparūpējas, lai Latvijas patērētāju intereses tiktu aizstāvētas. Un tieši tāpat arī visu pārējo aviojuceklī cietušo valstu pasažieru tiesības. Taču Īrijas kolēģi neesot atsaucīgi. PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane atzīst: «Ar viņiem iet grūti. Izskatās, ka tur apakšā ir politisks lēmums - šis ir mūsu uzņēmums, un mēs to saudzējam. Vai arī viņi kā uzraugi vienkārši netiek galā ar pienākumiem.»

Atcelto reisu skaits lēšams tūkstošos līdz pat marta beigām. LETA ziņo, ka Beļģijas valdība grasās sūdzēt kompāniju tiesā, pārmetot pat tādu faktu, ka ar pieviltajiem klientiem tā komunicē tikai angļu mēlē.

Vēl 400 000 cietušu klientu

Ryanair nekaunību uz savas ādas piedzīvojuši arī Latvijas patērētāji. Atceļot reisus no Rīgas uz Londonu, pasažieriem tika piedāvāta alternatīva - lidot no Kauņas. Taču autobuss aizbraukšanai līdz lidostai Lietuvā nodrošināts netika. Šobrīd PTAC saņem ap desmit zvaniem nedēļā - pasažieri konsultējas, kā rīkoties.

Turpinoties lidojumu atcelšanai, saraksts ar ietekmētajiem reisiem uzņēmuma mājaslapā nav atrodams. Jaunākajā preses paziņojumā 9. oktobrī vien ziņots, ka 400 000 klientu saņēmuši brīdinājuma e-pastus. 360 000 klientu biļešu atmaksa vai maršruta maiņa ir procesā, un pēdējās septiņās dienās kompānijas punktualitāte sasniegusi 97%.

Cilvēkiem, kas palikuši aiz borta, nevajadzīgu lidojumu ierašanās laikā nekādu mierinājumu nesniedz. Ryanair par bezatbildīgo rīcību vajadzētu kaut kā atbildēt, taču kā - neviens lāgā nesaprot.

Jāaizliedz streikot

Eiroparlamentāriete Inese Vaidere, kura darbojas Iekšējā tirgus un patērētāju aizsardzības komitejā, Neatkarīgajai atzīst, ka no mazcenas biļetes kompensācijas nekāda labuma nav. Summa salīdzinājumā ar izjauktajiem cilvēku plāniem ir niecīga. Bet, kā šo problēmu risināt tālāk, komitejā valda apmulsums. Un arī parlamenta pēdējā sesijā tik vien tika izdomāts, ka nākamgad Eiropas Komisijai jāveic pētījums par lēto aviokompāniju darbinieku darba apstākļiem, sociālajām garantijām un tiesībām. Te jāatgādina, ka sākotnējais iemesls, kādēļ Ryanair nespēja izpildīt pārdotos lidojumus, ir savlaicīgi nesaplānotie pilotu atvaļinājumi. Savukārt nākamā gada lidojumi, kā ziņo britu prese, tiek atcelti jau reāla pilotu trūkuma dēļ.

Katrā ziņā pasažieriem, izvēloties, kurai aviokompānijai uzticēt savu ceļojumu, jāsamierinās, ka sava uts ir katrai no tām. airBaltic lidmašīnas regulāri atrodas dažādu «tehnisku nianšu» varā, Lufthansa piloti sistemātiski streiko, prasot vēl lielākas algas, bankrotējušā Air Berlin piloti septembrī rīkoja masveida saslimšanas akciju, protestējot pret gaidāmo atlaišanu no darba. Bet, kad streikot sāk gaisa kontroles darbinieki, kā tas notiek kopš pirmdienas Francijā, ietekmēti tiek visu aviokompāniju klienti. Inese Vaidere spriež, ka aviācija ir stratēģiski tik svarīga nozare, ka streiki te nebūtu pieļaujami, tāpat kā armijā. Iespējams, parlamentam šajā jautājumā būtu savs vārds sakāms. Tiesa gan, Ryanair pamanījās ievārīt grandiozu putru visas Eiropas mērogā arī bez visas streikošanas un ar darba kārtībā esošām lidmašīnām.