Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

"Rīgas ūdens" strādā vasarā, lai nebūtu avāriju ziemā

SIA Rīgas ūdens Tehniskā departamenta direktors Gatis Krauze uzsver, ka remontdarbus plāno veic tā, lai pēc iespējas mazāk traucētu satiksmei un iedzīvotāju ērtībām © F64

Šovasar daudzviet Rīgas centrālajās ielās notiek vērienīgi remontdarbi, kas dažkārt kaitina iedzīvotājus, lai gan ir saprotams, ka tie ir nepieciešami drošākai ūdensapgādei. Saruna ar SIA Rīgas ūdens Tehniskā departamenta direktoru Gati Krauzi.

- Rīgā notiek vērienīgi remonti, kuros iesaistīti vairāki galvaspilsētas uzņēmumi. Ko apakšzemē dara Rīgas ūdens?

- Jāsāk no inženierkomunikāciju turētāja uzņēmuma būtības. Ja skolām un valsts iestādēm vasara ir brīvlaiks, tad inženierkomunikāciju turētājiem tas ir labākais laiks, lai plānveidā remontētu tīklus, kas ir sliktā tehniskajā stāvoklī. Viss, kas saistīts ar darbiem apakšzemē, saistīts ar rakšanu, bet ziemā klimatisko apstākļu dēļ to veikt ir apgrūtinoši un dārgi, tāpēc plānotie darbi notiek vasarā. Esam arī nedaudz mainījuši savu stratēģiju - sadarbojamies ar Rīgas domes Satiksmes departamentu, remontdarbus lielākoties ieplānojam tur, kur tiek plānota ielu seguma atjaunošana. Liela daļa kanalizācijas un ūdensvada tīklu ir jau tuvu sava kalpošanas laika beigām vai pat pārsniedz to, tāpēc neatkarīgi no departamenta plāniem mums vienmēr būs ko darīt. Pilnu ūdensvada un kanalizācijas tīkla rekonstrukciju ar Satiksmes departamentu saistītajos objektos gan nevarēsim veikt, taču, lai izvairītos no vairāku dzīvojamo māju kvartālu atslēgšanas ūdensvada avāriju gadījumā, pašlaik mainām noslēdzošo un regulējošo aizbīdņu, hidrantu mezglus.

- Šāds ūdensvada komunikāciju mezglu remonts nozīmē atsevišķu tā detaļu nomaiņu?

- Pats ūdensvads netiek mainīts, tiek nomainīti hidranti un aizbīdņi. Ļoti sliktā stāvoklī ir arī ēku ievadi - daudzi savu mūžu jau ir nokalpojuši, tie ir trīsdesmit un pat vairāk gadu veci. Tos cenšamies nomainīt, sākot no vecākajiem. Kā jau teicu, tādējādi izpaužas sadarbība ar Satiksmes departamentu - zinot, kur viņi attiecīgajā sezonā mainīs ielas segumu, mēs nomainām savu komunikāciju mezglu novecojušās detaļas. Protams, darbus var veikt uzņēmuma budžeta ietvaros. Tas parasti nākamajam gadam tiek sastādīts jau augusta beigās, kad zināmas nākamās sezonas remontdarbu aprises, taču diemžēl ielu segumu atjaunotāju plāni bieži mainās - tā notiek.

- Rīgas ūdens veiktie remontdarbi bieži vien notiek vēlu vakaros, agri no rītiem un naktīs. Iedzīvotāji sūdzas…

- Par šo tēmu ir daudz runāts. Laikam labāk būtu neko nedarīt, taču arī tad droši vien nebūtu labi... Iedzīvotāji sūdzas, tas tiešām tā ir. Taču jāņem vērā reālā situācija ar satiksmes organizāciju. Pilsētas centrs jau tā ir grūti izbraucams. Ir sastrēgumi, bet mums inženierkomunikāciju svarīgākie mezgli atrodas ielu krustojumos, tātad, tos remontējot transporta kustības maksimumstundās vai pa dienu, satiksmei būtībā tiks slēgtas kādas četras ielas. Jārēķinās arī ar sabiedriskā transporta kustību - ar saviem darbiem nedrīkstam to aizkavēt. Tāpēc arī nozīmīgākajās ielās remontdarbus nākas veikt naktīs. Protams, veicot šos remontdarbus, ir troksnis, taču tās ir pārejošas grūtības - pāris nakšu garumā katrā mezglā.

- Vai notiek arī kanalizācijas vadu remontdarbi?

- Remontējam arī kanalizācijas tīklus, pamatā ar beztranšeju metodi. Tie saglabā savu konstrukciju, bet mēs tos oderējam, tautas valodā runājot, notiek tā saucamās zeķes ievilkšana - pēc tam tie var kalpot vēl kādus 30 gadus bez lieliem kapitālieguldījumiem. Iedzīvotāji gan mēdz sūdzēties par smakām, kas rodas, ievelkot tā dēvēto zeķi kanalizācijas tīklos. Aromāts tiešām ir nepatīkams, par to laikus brīdinām iedzīvotājus, taču tas ir īslaicīgi. Toties pēc šo darbu veikšanas ieguvumi būs drošāki kanalizācijas pakalpojumi un arī gludākas ielas, jo, šādā veidā renovējot kanalizācijas tīklus, nenākas uzrakt ielas segumu.

- Vai varat solīt kaut ko pozitīvu Viestura prospekta remonta grafikos?

- Satiksmes departaments tur plāno izbūvēt satiksmes pārvadu pāri dzelzceļam uz Skulti, savukārt mēs pirms šī projekta realizācijas uzsākšanas veicam savus apakšzemes darbus. Esam pabeiguši pusi plānoto darbu, līdz gada beigām paveiksim visu ieplānoto. Esam ņēmuši vērā iepriekšējo pieredzi, un šajā vietā renovējamajiem cauruļvadiem būs par trešdaļu mazāks diametrs - lai ūdensvada mazās caurplūdes dēļ neveidojas nosēdumi. Līdz ar to ūdens plūsma būs ātrāka, uzduļķojumu būs mazāk.

- Par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļiem iepriekšējos gados izbūvēta centralizētā ūdensapgāde un kanalizācija vairākos Rīgas rajonos. Iedzīvotājiem atliek tikai pieslēgties tīkliem, tehniski to nodrošina Rīgas ūdens.

- Taču tā ir problēma. Ir rajoni, kur iedzīvotāji nebūt nav tie pārtikušākie, taču šī pieslēgšanās viņiem jāveic par savu naudu. Kopā ar Rīgas domi meklējam risinājumu šai problēmai, tiek izstrādāti saistošie noteikumi par pašvaldības līdzfinansējumu šādiem pieslēgumiem. Noteikumi straujos tempos virzās uz priekšu. Eiropā uzmanīgi seko šādiem projektiem gan no veselības, gan vides aizsardzības viedokļiem. Lai to nodrošinātu, ir nepieciešams kvalitatīvs un tīrs ūdens, kā arī droša kanalizācijas sistēma, kas nepiesārņo dabu, gruntsūdeņus.