Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Skolēni izzina "Rīgas satiksmes" darbinieku ikdienu

SKOLĒNI Rinalds, Juta un Edgars Ēnu dienā viesojās Rīgas satiksmē un vēlējās vairāk izprast dispečeru darba specifiku © Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Rīgas satiksme (RS) jau vairākus gadus iesaistās karjeras izglītības pasākumā skolēniem Ēnu diena, atverot durvis interesentiem, kuri vēlas iepazīt uzņēmumā strādājošo darba specifiku un, kas zina, varbūt nākotnē izvēlēsies pievienoties RS kuplajam (vairāk nekā 4000 darbinieku lielajam) kolektīvam. Šogad uzņēmumā ieradās padsmit ēnu.

Piemēram, starp ēnotājiem bija Madonas Valsts ģimnāzijas 12. klases audzēkne Juta Lapsiņa. Ciemošanās RS nebija nejauša izvēle - viņa vēlas studēt loģistiku un Ēnu dienu izmanto kā iespēju šo interesējošo jomu iepazīt no dažādām šķautnēm. «Izvēlējos šogad ēnot dispečerus, lai labāk gūtu priekšstatu par šīs specialitātes ikdienu,» teic Juta. Iepriekšējās Ēnu dienās viņa viesojusies citos uzņēmumos, kuros arī bija iespēja gūt padziļinātāku izpratni tieši par loģistiku. Arī Jutas klasesbiedri ir gana aktīvi ēnotāji, un liela daļa izvēlas viesoties Rīgas un Pierīgas uzņēmumos, «jo tur karjeras iespējas ir lielākas», secina Juta, piebilstot, ka Ēnu diena, viņasprāt, attaisno savu mērķi, skolēniem dodot iespēju ieskatīties dažādos uzņēmumos un iepazīt viņus saistošas profesijas - tas, sēžot skolas solā, nav īsti iespējams.

Jau otro reizi RS

Savukārt Āgenskalna Valsts ģimnāzijas 10. klases skolnieks Rinalds Rozenfelds vēl taustās profesiju pasaulē. «Tāpēc arī piedalos Ēnu dienā,» akcentē jaunietis. Viņš ir rīdzinieks, un, kā pats saka, ar sabiedrisko transportu izbraukta Rīga krustu šķērsu. Taču viņu interesē, kas lācītim vēderā jeb kā norit procesi uzņēmuma iekšienē, kas pasažieriem nav redzami. Arī Rinalds šogad nolēma gūt priekšstatu, kādu lomu RS pilda dispečeri.

«Tas ir ļoti atbalstāmi, ja darbinieks reizi gadā vienu savu darba dienu var noziedot jaunajiem, parādot, kā viņš strādā, ko viņš dara,» uzsver Rinalds. Ēnu diena gan nebija viņa pirmā vizīte RS, pirms dažiem gadiem būts Atvērto durvju dienā tramvaju depo.

Par dispečera ēnu kļuva arī Iļģuciema vidusskolas 9. klases skolnieks Edgars Šuriņš, un uz vienu dienu šefību par visiem trim jauniešiem uzņēmās RS dispečeru kolektīvs.

Straujš darba temps

Dispečere Ludmila Pesocka, kas šajā amatā nostrādājusi jau vairāk nekā desmit gadu, atklāj, ka darba ritms šajā profesijā ir ļoti straujš. Citreiz telefons ir karsts, un katra zvanītāja liksta ir jāuzklausa, jāpiefiksē un operatīvi jāmeklē risinājums. Piemēram, sabiedriskā transporta šoferi ziņo par avārijām, par to, ka dažādu iemeslu dēļ atpaliek no kustību grafika, informē par citām problēmsituācijām, un dispečers šo informāciju ātri apstrādā un piemeklē pareizo risinājumu. Darbs notiek maiņās - un viena darba diena ilgst 24 stundas, pēc tam trīs dienas var atpūsties. Tāpat jaunieši tika iepazīstināti ar Rīgas acs darbību (tā izstrādā, ievieš un vada integrētu novērošanas, kontroles un koordinācijas sistēmu, kas ļauj pamanīt notiekošo transportā un nepieciešamības gadījumā sadarbībā ar sabiedriskā transporta vadītājiem īstenot labāko no reaģēšanas scenārijiem).

Redzēt visu savām acīm

Laikā, kamēr Juta, Edgars un Rinalds iejutās dispečera ampluā, citi ēnotāji devās pa pēdām sabiedriskā transporta kontrolieriem un tramvaja, autobusa un trolejbusa vadītājiem. Pirms tam gan visi kopā gāja skatīt, kā strādā RS 7. autobusu parks (kā tiek tīrīti, remontēti, krāsoti un atjaunoti autobusi), kā arī ieguva informāciju par Rīgas sabiedriskā transporta rašanās vēsturi, RS izveidi, attīstību un darbības virzieniem, komandu un daudzveidīgo profesiju klāstu, piemēram, RS strādā daudzi ļoti specifisku vai retu specialitāšu pārstāvji - metāllējējs, veļas pārzinējs, kalējs, tapsētājs, metāla materiālu metinātājs.