Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Māja

8 izplatītākie mīti par auto rezerves daļu pirkšanu internetā

© f64

Automašīnas rezerves daļu pirkšana internetā ir lētāka nekā veikalā, ērtāka un kļūst aizvien populārāka. Vienlaikus, sabiedrībā spēcīgi iesakņojušies mīti par riskiem, kas saistīti ar iepirkšanos internetā. Astoņus izplatītākos mītus par rezerves daļu pirkšanu globālajā tīmeklī un skaidrojumus tiem atklāj automašīnu rezerves daļu internetveikala Trodo.lv pārdevējs – konsultants Andris Jegorovs, kurš ik dienu no neskaitāmiem klientiem dzird teju vienus un tos pašus jautājumus, bieži mītos balstītus.

Auto rezerves daļu internetveikalu skar daudzi tie paši pieņēmumi, kas attiecināmi uz jebkuras citas preces tirgotājiem tīmeklī, taču ir arī specifiskāki, tieši ar auto nozari saistīti. Visus mītus var iedalīt trijās lielās grupās - rezerves daļu kvalitāte un garantija, piegādes laika precizitāte, kā arī maksājuma un personas finanšu datu drošība, iepērkoties internetā. Auto rezerves daļu internetveikala Trodo.lv pārdevējs konsultants Andris Jegorovs atklāj astoņus izplatītākajos mītos par rezerves daļu pirkšanu internetā un skaidro, cik daudz patiesības tajos ir.

1. mīts: Internetā pieejamās detaļas ir zemākas kvalitātes nekā oriģinālās


Lai arī jaunu auto pārdevēji akcentē oriģinālo, pie autorizētiem dīleriem pieejamo rezerves daļu pārākumu pār jebkuru analogo detaļu, šis apgalvojums tomēr būtu jāvērtē kritiski. Pats autoražotājs parasti neražo nedz dzinēju, nedz daudzos auto mezglus un detaļas - lielākoties tās pēc pasūtījuma tiek izgatavotas specializētās ražotnēs. Apzīmogota ar konkrētās auto markas zīmolu, detaļa pircējam tiek piedāvāta kā oriģināla. Parasti tā pieejama tikai pie oficiālā dīlera vai autorizētā servisā un gandrīz kā likums - ir salīdzinoši dārga. Taču lielākoties šī paša ražotāja identiska detaļa ir pieejama tirgū arī kā analoga un ir viena no variantiem alternatīvo detaļu klāstā. Jo labāk pircējs zina, kas un kādas detaļas viņa automašīnai ražo oriģināli, jo augstāka ir varbūtība, ka izdosies iegādāties oriģinālajai detaļai identisku - tikai bez zīmola un par būtiski zemāku cenu. Alternatīvo detaļu klāstā gan ir iespēja izvēlēties arī citu ražotāju produkciju. Tas gan nenozīmē, ka rezerves daļa ir zemākas kvalitātes par oriģinālo, gadoties pat situācijas, kad alternatīvā detaļa izrādījusies izturīgāka par oriģinālo, taču uz to koncentrēties nevajadzētu. Meklējot vajadzīgo internetā gan jāpatur prātā, ka plašajā alternatīvo rezerves daļu klāstā netrūkst arī lētu detaļu ar neskaidru izcelsmi, kuru kvalitāte var arī pievilt. Lai tas nenotiktu un pirkums izrādītos veiksmīgs, pirmkārt auto rezerves daļas ieteicams meklēt internetveikalā ar labu reputāciju - to viegli iespējams pārbaudīt, piemēram, iepazīstoties ar citu klientu atsauksmēm par konkrēto internetveikalu. Šaubu gadījumā ir ieteicams arī sazināties ar internetveikala pārdevēju-konsultantu, kurš precīzi varēs atbildēt uz jautājumiem par noskatīto detaļu, tās priekšrocībām un iespējamiem riskiem. Labs internetveikals klientam sniegs vispusīgu informāciju, neslēpjot nedz labo, nedz arī iespējamos riskus, tādējādi gādājot, lai pircējs var veikt sev labāko izvēli.

2. mīts: Internetā pirktai rezerves daļai nav garantijas


Tieši tāpat kā jebkurā veikalā pirktai precei, arī internetveikalā iegādātai ir ražotāja noteiktā garantija. Lielākoties precēm ir 2 gadu garantija. Tas ir laiks, kurā nekvalitatīvas detaļas gadījumā pircējs var pieteikt savas pretenzijas un prasības. Būtiski gan atcerēties, ka garantija neattiecas uz rezerves daļu nolietojumu. Tas nozīmē, ka nodilušus bremžu diskus, nobrauktas riepas vai nolietotas logu slotiņas nevarēs nest atpakaļ nedz uz interneta, nedz jebkuru citi veikalu. Garantija paredz rezerves daļas maiņu, ja tai konstatēts ar lietošanu nesaistīts bojājums.
Papildus garantijai no impulsa vai kļūdaina pirkuma klientu pasargā arī preces atgriešanas termiņš, ko piedāvā labas reputācijas internetveikali. Auto rezerves daļu internetveikalam Trodo.lv tas ir mēnesis jeb 30 dienas no detaļas iegādes brīža, kuru laikā pret pilnu samaksu iespējams detaļu atgriezt, ja tā ir sākotnējā stāvoklī, nav lietota un nav uzmontēta automašīnai.
Tāpat kā rezerves daļu atgriešanas, tā arī garantijas gadījumā būtiski ir tas, lai klients var uzrādīt pirkumu apliecinošu dokumentu. Parasta veikala gadījumā tas nozīmē, ka ir jāsaglabā čeks par preces iegādi, savukārt internetveikalā viss bieži ir vienkāršāk, jo klienti lielākoties norēķinās ar pārskaitījumu vai bankas karti. Tas nozīmē, ka arī bankas konta pārskatā saglabājas dati par pirkumu.

3. mīts: Uzstādot internetā pirktas rezerves daļas, automašīna zaudē garantiju

Automašīnā netrūkst detaļu, par kuru nomaiņu klientam ir jāmaksā arī garantijas apkopes laikā, piemēram, eļļas un eļļas filtri, bremžu kluči un bremžu diski, kā arī citām rezerves daļām, kuru nolietojums tiešā veidā atkarīgs no braukšana stila. Un šādu detaļu maiņa jaunām automašīnām var saistīties ar diskusijām. Jebkurš autoserviss, arī autorizētais dīlera serviss, ir ieinteresēts papildus darbam par detaļas maiņu, iekasēt arī samaksu par rezerves daļu. Oriģinālas detaļas gadījumā cena var būt krietni augstāka nekā tik pat labas kvalitātes analogai un te arī var veidoties auto servisa un klienta interešu sadursme. Servisi nelabprāt pieņem uzstādīšanai klienta sarūpētu detaļu, kamēr klients var būt ieinteresēts rezerves daļas iegādāties internetveikalā, kur tās ir lētākas. Lielākoties autorizēto dīleru servisi klientu cenšas no šādas rīcības atturēt, apelējot pie garantijas, taču tam nav objektīva pamata.

Starptautiskie normatīvie akti paredz, ka klientam ir tiesības izvēlēties rezerves daļas un tās nevar būt iemesls garantijas zaudēšanai. Servisam ir tiesības atteikt garantiju konkrētai detaļai, taču - ne tās uzstādīšanas darbu kvalitātei. Būtiski gan apzināties, ka Latvijā šī vēl ir salīdzinoši jauna prakse un strīdus situāciju netrūkst. Tādēļ pirms detaļas iegādes internetā ir vērts servisu informēt par saviem plāniem pašam iegādāties rezerves daļas un, ņemot vērā reakciju, atbilstoši reaģēt. Prakse liecina, ka auto servisi, kuriem rūp ne vien sava peļņa, bet arī klienta intereses, ir atsaucīgi un gatavi diskusijām. Ja tas nenotiek, klientam vērts izvērtēt konkrētā auto servisa apkalpošanas kvalitāti, nepieciešamības gadījumā, padomu meklējot arī pie patērētāju tiesību aizstāvjiem.

4.mīts: Internetā pirktās detaļas piegādes laiks nav prognozējams, nevaru plānot remontu

Dažādiem auto rezerves daļu internetveikaliem var būt atšķirīgas prioritātes - vieni koncentrējas uz ātru detaļu piegādi, citiem svarīgākais ir nodrošināt lētāko cenu. Tas var nozīmēt arī to, ka prece uz Latviju tiks transportēta tikai brīdī, kad pasūtījumu būs bijis pietiekami daudz, lai mašīna būtu pilnībā nokomplektēta.

Auto rezerves daļu internetveikalam Trodo.lv prioritāte ir īsi termiņi un piegādes laika prognozējamība. Izdarot pasūtījumu, katrai precei ir publicēts precīzs datums, kurā to varēs saņemt Trodo birojā vai no tā izsūtīt uz klienta norādīto preces saņemšanas vietu. Turklāt, veicot pasūtījumu, klients var norādīt, lai rezerves daļa pa taisno tiek nogādāta servisā, kurā tā tiks uzstādīta. Tas klientam ļauj taupīt ne vien naudu par detaļas iegādi, bet arī laiku - pašam nebūs jābrauc detaļai pakaļ, jātērē laiks tās transportēšanai uz servisu. Šādu variantu gan Latvijā klienti pagaidām vēl izvēlas salīdzinoši reti, priekšroku dodot detaļas saņemšanai internetveikala birojā vai piegādi uz Omniva pakomātiem. Taču, iegādājoties detaļu internetā, klientam tomēr jārēķinās, ka tās piegādei būs vajadzīga vismaz viena, divas dienas laika. Tādēļ, ja galvenais priekšnosacījums ir maksimāli ātrs remonts, klientam ieteicams pa taisno doties uz servisu, kur par detaļu gan būs jāmaksā vairāk nekā internetveikalā, taču termiņi, visticamāk, būs īsāki.

5. mīts: Zemas izmaksas ir mānīgas, jo dārgi jāmaksā par internetā pirktas detaļas piegādi

Iegādājoties rezerves daļas internetveikalā, pircējam ir iespēja izvēlēties sev ērtāko preces piegādes veidu, no kā atkarīgas arī papildus izmaksas. Ja pircējs izvēlas preci saņemt internetveikala Trodo birojā, papildus izmaksu nav, savukārt par preces saņemšanu Omniva pakomātā vai Latvijas pasta nodaļā, papildus būs jāmaksā nepilni divi lati. Vēl nedaudz dārgāka ir preces piegāde ar kurjeru. Taču, neatkarīgi no izvēlētā rezerves daļas saņemšanas veida, papildus izmaksas ir niecīgas, salīdzinājumā ar uzcenojumu, ko katrai detaļai standartā uzliek auto centros un mazumtirdzniecības veikalos. Nereti cenas starpība ar visu piegādi, internetā pirktai rezerves daļai ir pat par 50% zemāka. Turklāt internetveikalā parasti pieejams arī ievērojami plašāks rezerves daļu klāsts.

Tas nozīmē, ka klientam ir iespēja sev vajadzīgo detaļu internetveikalā sameklēt 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā un 52 nedēļas gadā, turklāt, izvēlēties sev ērtāko preces saņemšanas vietu. Papildus tam, klientiem, kuri veic lielākus pasūtījumus, auto rezerves daļu internetveikals mēdz nodrošināt arī bezmaksas preču piegādi, neatkarīgi no izvēlētā piegādes veida.

6.mīts: Iepērkoties internetā, man nebūs iespējas saņemt konsultāciju

Internetveikalā pie katras auto rezerves daļas ir detalizēts apraksts, kas papildināts ar fotogrāfiju. Redzot ražotāju, iepazīstoties ar preces aprakstu un salīdzinot tās cenu, klients var izvēlēties sev piemērotāko. Turklāt uzreiz iespējams arī uzzināt laiku, kādā detaļa būs piegādāta. Papildus tam, internetveikalā strādā profesionāli pārdevēji konsultanti, kuri gatavi atbildēt uz jebkuru klienta jautājumu gan par detaļu un citu klientu atsauksmēm saistībā ar to, gan arī par piegādi. Konsultāciju iespējams saņemt gan turpat trodo.lv interneta vietnē, gan arī zvanot pa tālruni vai rakstot e-pastu. Noorientēties plašajā detaļu klāstā klientiem trodo.lv internetveikalā var palīdzēt arī rīks, kas palīdz izvēlēties rezerves daļas konkrētai automašīnai - nepieciešams vien ievadīt auto valsts reģistrācijas numuru, marku, modeli un līdzīgus parametrus. Būtiski, ka šis rīks saglabā arī konkrētā auto vēsturi, tādējādi, reiz izvēlējies kādu rezerves daļas variantu savai automašīnai, nākamajā reizē klients var viegli izsekot iepriekš veiktiem pirkumiem un, izvērtējot to kalpošanas laiku un kvalitāti, izdarīt optimālāko izvēli.

7. iepirkšanās internetā nav droša

Maksājumu veikšana un iepirkšanās internetā, vairs nav nekas neierasts. Daudzi pārliecinājušies, ka internets ļauj veikt maksājumu ne vien ātri, bet arī droši. Un tomēr joprojām ir sastopami arī krāpnieciski gadījumi un maksājuma karšu datu zādzības. Tiesa nereti to provocē pats pircējs. Lai iepirkšanās internetā būtu droša, atliek ievērot dažus galvenos nosacījumus. Pirmais - iepirkšanās internetā jāveic no droša datora. Regulāri jāpārliecinās, ka datorā nav iekļuvis kāds vīruss vai programma, kas lietotāja privātos datus var pārsūtīt citiem. Svarīgi ir neveikt pirkumu no publiski pieejamiem datoriem, tāpat nav ieteicams maksājumus veikt arī publiskā tīklā, piemēram, kafejnīcā. Trešais būtiskākais drošas iepirkšanās priekšnosacījums - izvēlētais internetveikals. Ir jāpārliecinās, ka internetveikala mājaslapas saite garantē drošību. Svarīga nianse katra interneta saites drošībai ir burti un simboli pirms mājaslapas adreses. Izvēloties starp variantiem “Https://” un “http://” ieteicams palikt pie pirmā, kur burts “s” apzīmē vārdu “secure” jeb latviski - “drošs”. Tādējādi interneta adrese ar simbolu Https:// ir uzticamāka. Turklāt interneta vietne, kurā pie maksājumiem ir arī slēdzenes simbols, norāda uz datu aizsardzības sistēmu.

Noformējot pirkumu, ir būtiski pārdevējam sniegt tikai tos datus, kas nepieciešami. To vidū noteikti nebūs kartes pin kods vai internetbankas parole.

Pirms iepirkšanās der arī iegūt papildus informāciju par izvēlēto internetveikalu un iepazīties ar citu klientu atsauksmēm par to.

8. mīts: Iepērkoties internetā vairs nevarēšu “atkauties” no mēstulēm

Pastāv viedoklis, ka reizi iepērkoties internetā, cilvēks zaudē savu privātumu un turpmāk būs spiests no pārdevēja regulāri saņemt nevajadzīgus paziņojumus par jaunumiem, akcijām un īpašiem piedāvājumiem. Šādai situācijai nevajadzētu izveidoties, ja pirkumam tiek izvēlēts pārdevējs ar labu reputāciju un strikti definētu privātuma politiku. Tai jāparedz, ka klients jebkurā mirklī var piekļūt saviem personas datiem un pieprasīt to labošanu vai dzēšanu. Klientam ir tiesības iegūt informāciju par sniegto datu apstrādi, noskaidrot, kādām trešajām pusēm un kādiem mērķiem dati var būt nodoti un pieprasīt nodrošināt tiem ierobežotu pieeju.

Taču būtiskākais, kas izdarot pirkumu internetā jāatceras - līgumu un internetveikala lietošanas noteikumus patiesi ir vērts izlasīt un nebūt nav nepieciešams “atķeksēt” katru lauciņu, kas tiek piedāvāts.