Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Pasaulē

Kā rīkoties iekļūstot CSNg valstīs, kas neietilpst Eiropas Ekonomikas zonā?

© Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Iepriekšējo gadu pieredze rāda, ka svētku laikā daudzi Latvijas iedzīvotāji dodas brīvdienas pavadīt ārpus valsts robežām, turklāt dara to ar savu transportlīdzekli.

"Ja Eiropas Ekonomikas zonas valstīs (turpmāk - EEZ), kas ir arī Latvija, OCTA sistēma ir līdzīga, tad dodoties uz valstīm, kas neietilpst EEZ, svarīgi ievērot būtiskus, atšķirīgus aspektus, lai izvairītos no nevajadzīgām nepatikšanām svētku laikā un vēlāk - atgriežoties Latvijā," stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk - LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Pirmkārt, jāņem vērā, ka valstīs, kas nav EEZ, bet ir Zaļās kartes sistēmas dalībvalstis, nedarbojas standarta OCTA polise. Dodoties uz šīm valstīm* ir nepieciešams Starptautiskais apdrošināšanas līgums jeb Zaļā karte, ko var iegādāties Latvijā, vai arī uz attiecīgās valsts robežas jāpērk vietējā apdrošināšana. Jāņem vērā, ka ārvalstīs jābūt līdzi izdrukātai OCTA polisei. Būtiski ir sekot līdzi apdrošināšanas līguma derīguma termiņam, jo dalība ceļu satiksmē ar neapdrošinātu transportlīdzekli tā īpašniekam var radīt nopietnus zaudējumus gan tiekot sodītam no ceļu policijas puses, gan CSNg gadījumā sedzot zaudējumus no savas kabatas.

Otrkārt, jāievēro konkrētās valsts tiesību normas attiecībā uz CSNg fiksēšanu un atlīdzības pieteikšanu. Ja Latvijas iedzīvotājs ir CSNg izraisītājs, tad par negadījumu pēc iespējas ātrāk ir jāpaziņo savam apdrošinātājam, kurš var pieprasīt sniegt papildus informāciju, paskaidrojumus par CSNg apstākļiem, kā arī prasīt uzrādīt bojāto auto. Īpaši svarīgi tas ir gadījumos, kad CSNg apstākļi tiek fiksēti ar saskaņoto paziņojumu, kas jāiesniedz savam apdrošinātājam 10 dienu laikā.

Treškārt, gadījumos, kad Latvijā reģistrēts transportlīdzeklis cietis CSNg, kas noticis kādā no Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīm un atbildīgs ir šajā valstī reģistrēts transportlīdzeklis, OCTA pieteikums ir iesniedzams vainīgās puses apdrošinātājam tikai un vienīgi tajā valstī, kur noticis negadījums. Tāpat jāņem vērā, ka termiņi prasības pieteikšanai var būt arī ļoti īsi. Piemēram, Baltkrievijā tās ir tikai 5 darba dienas pēc CSNg. Ja pieteikums iesniegts pēc konkrētajā valstī noteiktā termiņa, atlīdzību transportlīdzekļa īpašnieks nesaņems. Neskaidrību gadījumā pēc CSNg iespējams ar jautājumiem vērsties attiecīgās valsts Zaļās kartes birojā. To kontaktinformācija norādīta Zaļās kartes polises otrajā pusē.

Visbeidzot, jāievēro, ka apdrošināšanas atlīdzību limiti un OCTA segums valstīs, kas nav EEZ dalībvalstis, ir atšķirīgi. "Ja EEZ valstīs zaudējumu atlīdzību limiti ir vienoti, tad Zaļās kartes dalībvalstīs tie var būt ievērojami zemāki ,un var nesegt pilnīgi visus radušos zaudējumus," informē J.Abāšins.

F64

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs. Sistēmas darbības sekmīgākai nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā - AAS "Balta", AAS "Baltijas Apdrošināšanas Nams", AAS "InterRisk Vienna Insurance Group", AAS "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" ADB Latvijas filiāle, "ERGO Insurance" SE Latvijas filiāle, ADB "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" AS Latvijas filiāle, "Seesam Insurance" AS Latvijas filiāle un "Swedbank P&C Insurance" AS Latvijas filiāle.

* Zaļo karti nepieciešams iegādāties, ja plāno ar transportlīdzekli doties uz Albāniju, Baltkrieviju, Bosniju un Hercegovinu, Irānu, Izraēlu, Krieviju, Maķedoniju, Melnkalni, Maroku, Moldovu, Tunisiju, Turciju, Ukrainu, Azerbaidžānu vai šķērsot kādu no šīm valstīm.