Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Latvijā

Baterijas jāņem līdzi lidmašīnas salonā

© F64

Mašīnas akumulatoru arī turpmāk lidmašīnā līdzi ņemt nedrīkstēs, toties datoru vai depilatoru – bez problēmām. Tikai jāatceras, ka visām – arī rezerves – baterijām obligāti jāatrodas salonā. No 1. aprīļa litija–jonu akumulatorus aizliegts pārvadāt lidmašīnu kravas nodalījumos.

Aizlieguma iemesls ir bateriju pašaizdegšanās gadījumi. Jau līdz šim daudzas aviokompānijas pēc savas iniciatīvas atteicās pieņemt akumulatoru kravas, taču tas nenovērsa iespēju, ka akumulatori atrodas pasažieru nodotajā bagāžā vai, piemēram, pasta sūtījumos. Nu arī Starptautiskā civilās aviācijas organizācija noteikusi aizliegumu litija–jonu akumulatoru pārvadāšanai pasažieru lidmašīnu kravas telpās.

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs skaidro, ka tas saistīts ar specifisku ugunsdrošības problēmu – lidmašīnu automātiskās ugunsdzēšanas sistēmas uguni kravas nodalījumā dzēš ar inertajām gāzēm, savukārt mehāniska bojājuma dēļ uzliesmojis akumulators nodzēšams vienīgi ar ūdeni. Tātad klāt ir jābūt kādam apkalpes loceklim, kas to ūdens spaini var uzgāzt virsū. M. Gorodcovs stāsta, ka pats bijis pārsteigts, uzzinot, cik viegli tāds datora akumulators aizdegas. Lidmašīnas krēsla atvāžamajā galdiņā pasažieris nejauši iespiež planšeti, baterijai plastmasa pušu, un liesmas acumirklī laukā.

Šī problēma starptautiski aktualizēta jau 2013. gadā, kad notika divi nopietni aizdegšanās gadījumi – viens Japānā, otrs Amerikā. ASV Federālā aviācijas pārvalde pēc tam konstatēja, ka lidmašīnu pretugunsgrēka sistēmas nevar novērst šādas eksplozijas, tostarp mobilajos tālruņos un klēpjdatoros. Tā, atsaucoties uz aģentūru AFP, vēsta LETA.

M. Gorodcovs skaidro, ka pašaizdegšanās risks ir īpaši augsts pakaļdarinājumos. Ir gana daudz ražotāju, kas taisa viltojumus. Tirgo tos internetā. Kad izrādās brāķis, pircējs sūta atpakaļ, un kurjerkompānija var pat nezināt, ka akumulators pasta sūtījumā ir bojāts.

Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas noteiktais aizliegums būs spēkā divus gadus, un pa šo laiku ir jāizstrādā jauni litija akumulatoru iesaiņojuma un pārvadāšanas standarti. Vai nu jāievieš jauni ugunsdzēšanas veidi kravas nodalījumos, vai iesaiņojumam jābūt tik hermētiskam, ka skābeklis netiek klāt.

UZZIŅAI

Bīstamie elektronikas izstrādājumi, ko drīkst pārvadāt salonā:

• Elektroniskās ierīces (tajā skaitā medicīniskās), kas satur litija metāla vai litija jonu elementus vai matērijas, piemēram, rokas pulksteņi, kalkulatori, video un foto kameras, mobilie telefoni u. tml. Nedrīkst pārsniegt 2 g litija metāla baterijām un 100 Wh litija jonu baterijām.

• Rezerves baterijas, tajā skaitā litija metāla vai litija jonu elementus vai baterijas, kas paredzētas patērētāju elektroniskajām ierīcēm.

• Pārvietojamas elektroierīces ar skābi nesaturošiem akumulatoriem, ja tie iesaiņoti atbilstoši instrukcijas kritērijiem, ar spriegumu līdz 12 V un jaudu līdz 100 Wh.

Avots: http://www.riga-airport.com