Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā

Dzelzceļš kļūs drošāks un ērtāks

NE ĪSTI VIENA IELA. Pēc nosaukuma Ezera iela ir viena un tā pati, taču dzelzceļa sastāvu manevru laikā tā kļūst par divām atsevišķām ielām, kuru sasaiste iespējama pa citām ielām vairāku kilometru garumā © Arnis Kluinis

Valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) saskaņojusi 89 miljonu eiro saņemšanu no Eiropas savienības Kohēzijas fonda Rīgas dzelzceļa mezgla un Daugavpils šķirošanas stacijas un pieņemšanas parka modernizācijai.

Pagājušajā nedēļā LDz iesniegtos projektus akceptēja Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Tagad interesenti piedalīties šo projektu izpildē var pētīt LDz mājaslapas sadaļu Iepirkumi par šobrīd izsolītajiem projekta izpildes darbiem un procedūrām, kādās pasūtītājs izvēlēsies darbu veicējus. Saskaņoto projektu precīzie nosaukumi skan Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava - Mangaļi - Ziemeļblāzma modernizācija, Daugavpils Šķirošanas stacijas attīstība un Daugavpils pieņemšanas parka un tam piebraucamo ceļu attīstība. Projektu īstenošanai kopējais pieejamais finansējums ir 89 miljoni eiro. Par to būvniecību un būvuzraudzību ir izsludināti seši publiskie iepirkumi, uz kuriem pieteikšanās tiek gaidīta līdz dažādiem datumiem šā gada maijā. Darbu izpildes gala termiņš ir 2023. gads, kad vispār jānoslēdz ES 2014.-2020. gada plānošanas perioda projektu izpilde.

Rīgas dzelzceļa mezgla posma Sarkandaugava-Mangaļi-Ziemeļblāzma modernizācija nepieciešama, jo patlaban tajā ir posms, kurā pretējos virzienos braucošiem vilcieniem jāiztiek ar vienām un tām pašām sliedēm. Tas nozīmē vilcienu sastāvu sablīvēšanos un gaidīšanu pie vienceļa posma, kas apgrūtina vilcienu kustības organizāciju, kravu nonākšanu Rīgas brīvostas piestātnēs un rīdzinieku gaitas, kad tās aizšķērso stāvoši vilcienu sastāvi.

Vismaz gājējiem Rīgā tiek solītas divas vietas, kur šķērsot vilcienu trasi virs vai zem sliedēm. Divlīmeņu šķērsojumus tagad vēl tikai jāsāk projektēt, tāpēc nav iespējams iepriekš pateikt, vai tiks izmantoti tilti vai tuneļi, bet sliežu šķērsojumi savienos Mangaļu staciju ar Viestura prospektu un atvērs gājējiem Ezera ielu, kas tagad bieži tiek slēgta dzelzceļa sastāvu manevriem. Autobraucējiem ir lielākas iespējas pa manevru laiku nokļūt līdz citām dzelzceļa pārbrauktuvēm, bet gājēji mēdz meklēt spraugas starp vilcienu sastāviem, kas apdraud šādus gājējus un prasa papildu uzmanību no dzelzceļniekiem.

Modernizējot Daugavpils šķirošanas staciju, paredzēts pilnveidot vilcienu pieņemšanas un nosūtīšanas infrastruktūras atbilstību pārvadātāju vajadzībām, ieviešot automātisku un drošu kravas vagonu šķirošanas procesu. Dzelzceļnieku valodā runājot, viņiem tur ir sarežģīti nodrošināt secīgu un vienmērīgu kravu sagatavošanu un nosūtīšanu, jo esošās automātikas ierīces ir tehniski un morāli novecojušas to ilgā ekspluatācijas laika dēļ.

Īstenojot Daugavpils pieņemšanas parka un tam piebraucamo ceļu attīstības projektu, paredzēts izbūvēt jaunu pieņemšanas parku, vienlaikus likvidējot vilcienu maršrutu savstarpējo krustošanos, samazinot manevru darbu kustības nepieciešamību, kā arī mazinot videi kaitīgo izmešu apjomu un atslogojot Daugavpils pilsētas iekšējo dzelzceļa tīklu.