Sestdiena, 4.maijs

redeem Vijolīte, Viola, Vizbulīte

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Teātris

VĒRTS APMEKLĒT: "Zelta maskas" sezona Latvijā

© Publicitātes foto, "Spītnieces savaldīšana"

Šonedēļ Latvijā būs skatāmas Krievijas nacionālās teātra balvas Zelta maska izrādes Latvijā. Kā ierasts, festivāls Zelta maska Latvijā norisināsies Rīgā, Ventspilī un Liepājā.

Festivāls tiek atklāts ar Krievijas Lielā teātra iestudējumu Spītnieces savaldīšana, izrādes šodien un rīt notiks Latvijas Nacionālās operas un baleta teātrī. Šo var uzskatīt par festivāla galveno notikumu, jo Krievijas Lielā teātra baleta trupa Latvijā nav uzstājusies kopš 1980. gada, turklāt trupas piedāvātais iestudējums ir īpašs notikums baleta pasaulē - pēc Viljama Šekspīra lugas motīviem ar Dmitrija Šostakoviča mūziku tapušo baletu iestudējis pasaulē slavenais horeogrāfs Žans Kristofs Majo, kurš strādā tikai paša izveidotajā un vadītajā Les Ballets de Monte Carlo, tāpēc šis iestudējums uzskatāms par unikālu. Horeogrāfs atzinis, ka viņš baletu uzskata par erotisku mākslu, un Spītnieces savaldīšana ir Šekspīra visseksuālākais darbs, uzrakstīts ar ironiju, humoru un veselīgu cinisma devu, turklāt horeogrāfam vienmēr bijusi svarīga saruna par vīrieša un sievietes attiecībām. Iestudējums Spītnieces savaldīšana 2015. gadā saņēmis Zelta maskas balvu nominācijās Labākā baleta izrāde, Labākā sieviešu loma (Jekaterina Krisanova), Labākā vīriešu loma (Vladislavs Lantratovs), kā arī nominācijas Labākais horeogrāfa darbs, Labākā vīriešu loma (Semjons Čudins) un Labākais diriģenta darbs.

10. oktobrī, Dailes teātrī skatāma Jevgeņija Vahtangova teātrī (Maskava) lietuviešu režisora Rimas Tuminas iestudētā Sofokla traģēdija Valdnieks Edips

Trešdien, 10. oktobrī, Dailes teātrī skatāma Jevgeņija Vahtangova teātrī (Maskava) lietuviešu režisora Rimas Tuminas iestudētā Sofokla traģēdija Valdnieks Edips. Režisors Rimas Tuminas, kurš šo lugu Lietuvā iestudēja jau 1998. gadā un pie tā atgriezās pēc teju 20 gadiem, par nepieciešamību iestudēt sengrieķu traģēdiju saka: «Kāds vēlas, lai mēs neko neredzētu. Bet mēs vēl joprojām dzirdam. Edips dzīvoja slavas, ambīciju un lepnības apžilbināts, un tikai kādas 15 minūtes viņam bija apgaismība, viņš kļuva redzīgs un saskatīja pasaules realitāti. 15 minūtes patiesības. Šis ir viens no lieliskākajiem darbiem pasaules literatūrā par to, ka šajā dzīvē nedrīkst velti tērēt ne minūti. Nesen sapratu - pasaule jūk prātā, skaidri redzams, ka pasaule tiecas pēc konfliktiem. Elle ir tukša, visi ir uz zemes. Kāds tam būs atrisinājums? Vai uzvarēs mīlestība vai elles spēki? Mums šobrīd ir tikai viena iespēja - aizsargāt sevi ar mākslu.» Iestudējums Valdnieks Edips saņēmis nominācijas 2018. gada balvai Zelta maska - Labākā drāmas izrāde/Lielā forma, Labākais režisora darbs un Labākais mākslinieka darbs.

Vēl viena Jevgeņija Vahtangova teātra izrāde - Mūsu klase - būs skatāma 11. oktobrī Rīgā un 14. oktobrī Ventspilī. Režisores Natālijas Kovaļovas veidotajai izrādei dots apakšnosaukums Vēsture 14 stundās. Izrādes laikā tiek «izdzīvotas» desmit bērnu dzīves. Poļu dramaturga Tadeuša Slobodzjaneka pirms desmit gadiem rakstītā luga aptver vairākas desmitgades - no 20. gadsimta 20. gadu beigām līdz mūsdienām. Tās desmit varoņiem, poļu un ebreju bērniem no vienas klases, ir reāli prototipi - dzimuši Jedvabnes pilsētiņā, kas ir vien 500 km atstatumā no Rīgas, un notikumi nav autora izdomāti.

Savukārt Vladimira Majakovska teātra (Maskava) veidotais iestudējums Vīrs, kurš noturēja savu sievu par cepuri būs skatāms 15. oktobrī Ventspilī un 17. oktobrī Liepājā. Izrāde tapusi pēc amerikāņu neiropsihologa Olivera Saksa 1985. gadā sarakstītās tāda paša nosaukuma grāmatas, kas savulaik bijusi arī par pamatu izcilā režisora Pītera Bruka 1992. gadā veidotajam iestudējumam. 19. gadsimta «klīnisko stāstu» stilā rakstītajā grāmatā Olivers Sakss apraksta ģenialitātes saistību ar neprātu - stāsta gadījumus par cilvēkiem, kuri saskārušies ar psihes traucējumiem, sākot ar halucinācijām, līdz daudz nopietnākiem traucējumiem - personības dubultošanos, fantomsāpēm un daudz kam citam, vienlaikus arī turpinot radošās izpausmes.