Ceturtdiena, 9.maijs

redeem Einārs, Ervīns, Klāvs

arrow_right_alt Kultūra

Alvis Hermanis: Mēs visu darīsim turpmāk radikāli un visos virzienos

© Kaspars Krafts/F64

Jau divas nedēļas turpinās Jaunā Rīgas teātra atklāšanas izrāžu vakari. Pirmā izrāde jaunajās telpās - “Sapņu tulkotāju sekta”, kurā piedalās visa teātra trupa.

JRT mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis pats teic, ka “Sapņu tulkotāju sekta” nav uztverei vienkārša izrāde.

""Sektas" vispār nav caurstaigājamais pagalms un ne visiem tur lemts piekļūt, tas tā kā būtu normāli. Šeit jāpārvar vismaz divas barjeras - intelektuāli tēlaina un piņķerīga literatūras valoda un Latvijas teātros vēl neredzēta teātra valoda. Ne visiem tas pa spēkam. Taču arī Vāgnera operas un Prusta romānus uztver tikai tie, kuri tiem gatavojušies gadiem ilgi un ir drosmīgi izkāpt no kastes. Šī izrāde ir programmatiska izvēle sākumam. Mēs visu darīsim turpmāk radikāli un visos virzienos. Radikālas būs arī mūsu komēdijas un radikālas būs arī mūsu bērnu izrādes. Radikāla būs arī mūsu normalitāte," sociālajā vietnē "Facebook" raksta Alvis Hermanis.

Savukārt skatītāji gaida jaunas pirmizrādes.

10. aprīlī pirmizrāde "Melnajam gulbim", ar kuru tiks atklāta JRT Jaunā zāle - unikāla skatuve, kāda vecajā Lāčplēša ielas teātrī nemaz nebija. Šis ir pilnīgi jauns spēles laukums, kas piedāvā vēl nebijušas tehniskās iespējas.

""Melnā gulbja" teorija ir zinātniska metafora par notikumu, kurš nāk absolūti negaidīts, neparedzams un kas pilnībā izmaina pastāvošo situāciju. Šo apzīmējumu lieto gan ekonomikā, gan militārajā leksikā, gan politikā. Šis apzīmējums vēsturiski radies no pieņēmuma, ka melni gulbji dabā neeksistējot. Līdz pēkšņi vienā jaukā dienā Austrālijā tika atklāts šīs sugas pārstāvis. Mūsu izrādes gadījumā "melnā gulbja" metafora ir atsauce gan uz krievu klasisko baletu, gan uz aktuālo politisko kontekstu, gan uz Dostojevska romāna "Idiots" (kas ir izrādes dramatizējuma pamatā) dažiem varoņiem.

Šī tik sen atpakaļ sarakstītā parafrāze par Mariju Magdalēnu un Jēzu Kristu, kurš augšāmcēlies, šodienas kontekstā liek paskatīties uzmanīgāk un pārlasīt romānu rūpīgāk - ko tad īsti autors mums ir gribējis pateikt? Un vai tik mēs neesam kaut ko pārpratuši vai pārāk ilgi aizkavējušies savās ilūzijās?,"šādus retoriskus jautājums uzdod jaunā JRT teātra izrāde.