NOSKAIDROTS, kāpēc daži cilvēki zaudē svaru vieglāk nekā citi

Atis Ieviņš, F64 Photo Agency
  • Atis Ieviņš, F64 Photo Agency
1 / 1

Individuāli pielāgots uzturs un fiziskas aktivitātes - atslēga labākai svara kontrolei

Vairākums no mums visa mūža garumā dzird vienu un to pašu rekomendāciju svara samazināšanai: sporto un ēd veselīgu pārtiku pareizos daudzumos. Taču jauns Nestlé Veselības institūta zinātnieku pētījums var piešķirt šīm padomam citu dimensiju: jūsu organisma šūnās notiekošie procesi ietekmē to, cik daudz svara jūs zaudējat vai arī kā jūsu organisms reaģē uz dažiem pārtikas produktiem.

Ķermenis kā dzinējs

Jūsu organisma šūnas satur mitohondrijus: iedomājieties, ka tie ir dzinēji, kas apgādā jūsu šūnas ar enerģiju. Šie mitohondriji pārvērš pārtiku enerģijā,?un to skaits katram no mums ir dažāds. Jauniešiem, kuri daudz sporto, šūnās ir simtiem mitohondriju, bet vecākiem cilvēkiem un tiem, kuri nav fiziski aktīvi, mitohondriju ir daudz mazāk un tādēļ tie spēj ražot mazāk enerģijas no pārtikas.

2016. gada decembrī Nestlé veica pētījumu sadarbībā ar Lozannas Universitāti un Lozannas Federālo politehnisko augstskolu Šveicē, lai izpētītu fizisko aktivitāšu ietekmi uz šiem ”šūnu dzinējiem”. Pētījums atklāja: fiziskas aktivitātes ne vien palielina jūsu šūnās esošo mitohondriju skaitu, bet arī liek mitohondrijos esošajiem enerģiju ražojošajiem proteīniem apvienoties klasteros. Tas nozīmē, ka fiziskās aktivitātes izmaina pārtikas enerģijā pārvēršanas procesu un padara efektīvāku enerģijas ražošanu.

Kāpēc tas ir svarīgi? Cenšoties izstrādāt individuāli pielāgotus uztura risinājumus fizisko aktivitāšu radīto efektu saglabāšanai, pētījums atklāja, ka ar mitohondriju skaita palielināšanu vien nepietiks. Lai tie būtu vēl efektīvāki, mums tiem būtu jāpalīdz apvienot savus proteīnus klasteros -?līdz ar to mēs mēģinām “iemest” mitohondrijus šūnā un likt šiem “viesiem” mijiedarboties citam ar citu!

Uztura speciāliste Eva Kataja uzsver: “Cilvēkiem vienmēr ir gribējies vienkāršu risinājumu svara samazināšanai, taču līdz šim visi tam paredzētie medikamenti un uztura bagātinātāji ir izrādījušies neefektīvi vai pat kaitīgi. Nav arī maģisku pārtikas produktu, kas atvieglotu svara samazināšanu, taču savā praksē esmu pārliecinājusies, ka jau ar dzīvesveida izmaiņām vien - pilnvērtīgu uzturu un fizisku aktivitāti - varam panākt ļoti daudz. Kas zina, varbūt zinātniekiem izdosies atrast kādu jaunu pieeju?”

Turpinājumu lasi nākošajā lapā

Komentāri [4]

 
Mika
Ir cilvēki,kuri ed maz,,vai mazāk,un svars neznokurienes aug,,un ir cilveki kuri strādā fiziski smagi,ed daudz,,pa vakariem vēl pa aliņam tam visam pa virsu,,un tapat tauciņi vai tauk aug griezdamies,,
Man domat ka ir cilveki kuriem ģenētika un vecums ietekme apaļajos un tievajos,
21.jūlijs, 23:29 Atbildēt
Tu
Gribētu redzēt,kā Tu uzņemot maz kalorijas varētu visu dienu fiziski strādāt un nostaigāt intensīvi vismaz 20-30 km :D
21.jūlijs, 22:10 Atbildēt
Esss to to
Es strādāju ar smadzenēm, nevis kājām un rokām.
21.jūlijs, 22:47 Atbildēt
Ess
Resnums rodas no paškontroles trūkuma, ja uzņem maz kaloriju, nav, no kurienes taukiem rasties.
21.jūlijs, 20:59 Atbildēt

Māja Vairāk >

Kaut kas traks!